Nieuws

Persbericht van de Universiteit Utrecht 

Effectieve training voor sociaal emotionele ontwikkeling kind
Eén op de vier basisscholen maakt inmiddels gebruik van de Kanjertraining. Van de trainingen die zich richten op de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen is het de meest geïmplementeerde training van Nederland. Ook wordt de training aangeboden in meer dan 25 psychologenpraktijken. Promovenda Lilian Vliek van de Universiteit Utrecht heeft voor het eerst de training onderworpen aan een wetenschappelijke studie. In haar proefschrift concludeert zij dat de Kanjertraining effectief is. 

Kinderen kunnen worstelen met zichzelf. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of het wel goed is dat ze anders zijn dan anderen. Ze hebben weinig zelfvertrouwen of twijfelen zelfs aan hun bestaansrecht. Voor hen kan de Kanjertraining uitkomst bieden. Vliek: “Op psychologenpraktijken zorgen 10 lessen Kanjertraining er al voor dat ruim twee derde van de kinderen met te lage zelfwaardering weer met gezonde zelfwaardering de praktijk verlaat.” Ook kinderen met gedragsproblemen hebben baat bij deze 10 Kanjerlessen, te volgen samen met hun ouders. De effecten bleken na een half jaar nog steeds aanwezig. 

Sfeer in klas
Als de methode werd gehanteerd in problematische klassen, miste dat zijn uitwerking niet. Vliek: “Het effect op het klassenklimaat is groot. De sfeer verbeterde aanzienlijk in basisschoolklassen met een problematisch slechte sfeer. Dit was zodanig dat de sfeer op het niveau kwam van niet-problematische klassen.”

What’s next?
In vervolgonderzoek wil de Utrechtse promovenda twee unieke onderdelen van de Kanjertraining apart onderzoeken op hun effectiviteit. Dit zijn mogelijk werkzame ingrediënten van de Kanjertraining. Het gaat om het aanspreken van kinderen, ouders en leerkrachten op hun positieve verlangen iemand te zijn die is te vertrouwen, en op het nemen van verantwoordelijkheid voor hun gedrag. Vliek: “Die verantwoordelijkheid kennen kinderen ook. Kanjertraining heeft als uitgangspunt dat een kleuter al kan kiezen of hij met een schepje een kuil in de zandbak graaft of er een ander mee op z’n kop slaat.”

 Drs. Lilian Vliek zal promoveren op vrijdag 28 augustus om 10.30 in de Senaatzaal van het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.
Lees hier het proefschrift van drs. Lilian Vliek. 

Meer informatie
Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
B.g.g. Perscommunicatie Universiteit Utrecht, 030-253 3550, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

De Kanjertraining is een training:

  1. Waarmee pesten kan worden aangepakt en het zelfvertrouwen kan worden verbeterd;
  2. Waarmee leerlingen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen worden gevolgd;
  3. Waarbij ouders nadrukkelijk worden betrokken;
  4. Waarmee invulling wordt gegeven aan de Wet burgerschap en sociale integratie

Lees hier meer over de beoordeling van het NJi.

januari 2014

Veel scholen hebben gebruik gemaakt van de subsidieregeling van de 'Gezonde School'en hun voorkeur uitgesproken voor de Kanjertraining. 

Daar zijn wij blij mee. Veel scholen konden niet in aanmerking komen, omdat het beschikbare budget werd overschreden. Kortom: er kan niet meer worden ingeschreven op deze subsidieregeling voor 2014. Maar het geeft in ieder geval wel aan dat er veel professionele belangstelling is vanuit het onderwijs voor de aanpak van de Kanjertraining.

Op 18 februari 2013 is de Kanjervragenlijst positief beoordeeld door de COTAN. De onderwijsinspectie zal vanaf 1 augustus 2014 de Kanjervragenlijst gebruiken voor het beoordelen van de sociale competenties van leerlingen (indicator 1.5).

De vragenlijst meet Negatieve intenties, Ongelukkig sombere gevoelens, Onrustig verstorend gedrag en Hulpvaardig sociaal gedrag. De vragenlijst sluit nauw aan bij de Kanjertraining. In combinatie met de leerkrachtlijst en het sociogram kunnen leerkrachten snel sociale problemen signaleren, hier met leerlingen en ouders over in gesprek gaan en een gezamenlijk handelingsplan opstellen.